Jäsentiedote: LAKKO ALKAA – MITEN TOIMIA PORVOON SAIRAALASSA

30.3.2022

LAKKO ALKAA – MITEN TOIMIA PORVOON SAIRAALASSA

Tehyläinen, on aika tarttua toimeen. Lakko työyksikössämme alkaa perjantaina 1.4. klo 6.00. Ammattiosastosi kutsuu sinut osaltasi lakko-tehtäviin. On tärkeää, että seisomme yhteisenä rintamana ja kukin osaltaan osallistuu työtaistelun eri tehtäviin oli se sitten suojelutyötä tai lakkovartiointia. Muista, että marssimaankin pääsee 1.4., lue viesti loppuun saakka!

SUOJELUTYÖ

Tehyn paikallisorganisaatio on neuvotellut työnantajan kanssa annettavasta suojelutyöstä Tehyn ja SuPerin lakon aikana 1.4.2022 klo 6.00 – 15.4.2022 klo 6.00, lakkovaroituksessa ilmoitettujen periaatteiden mukaisesti.

Suojelutyötä annetaan HUS:ssa Tehyn keskuslakkotoimikunnan määräyksen mukaisesti seuraavia linjauksia noudattaen:

Suojelutyötä annetaan aina kolmeksi (3) vuorokaudeksi kerrallaan.

Suojelutyötä annetaan ainoastaan päivystyksellisissä yksiköissä sekä syöpätautipotilaiden hoidossa.

Työnantajan edustaja kutsuu työntekijät suojelutyöhön.
Periaatteena on, että suojelutyötä tekevät kutsutaan vahvistetun työvuoroluettelon pohjalta. Jos sinulla on lakon ajalle vahvistettuja työvuoroja, ole valmiudessa mahdollisen suojelutyön varalta. Niitä lakossa olevia, joille on vahvistettu lakon ajalle vuosilomaa tai muuta poissaoloa (työvapaa) tai jotka ovat sairaana, ei määrätä suojelutyöhön. Jos sinua ei ole kutsuttu suojelutyöhön, olet lakossa. Epäselvissä tilanteissa kysykää neuvoa omalta luottamusmieheltä.

Muista, jos olet suojelutyössä:

• Seuraa, paljonko yksikössä on henkilöstöä työvuorossa. Jos siellä on enemmän henkilöstöä kuin suojelutyöhön on annettu, ilmoittakaa tästä viipymättä luottamusmiehelle.
  • Jos työnantaja painostaa millään tavoin tai vaatii allekirjoitusta johonkin, älkää allekirjoittako mitään ja ilmoittakaa työnantajan toimista viipymättä luottamusmiehelle.
  • Jos työvuorossa ilmenee vaaratapahtuma, ilmoittakaa tästä viipymättä työnantajalle (työnantaja vastaa aina potilasturvallisuudesta) sekä luottamusmiehelle.
  • Työnantaja vastaa potilasturvallisuudesta. Työvuorossa ollessaan jokainen työntekijä vastaa siitä, että tekee oman työnsä huolellisesti – myös lakon aikana suojelutyössä ollessaan.

LAKKOVARTIOINTI

Ao 134 järjestää lakkovartiointia sairaalan pääovella ja päivystyspoliklinikan ovella. Lakkovartiointia koordinoi Karin Jensen. puh. 040 050 7004

Ensimmäisen lakkoviikon lakkovartiovuorot osoitetaan ammattiosaston jäsenille. Ensisijaisesti vuorot on osoitettu päivätöitä tekeville ammattiosaston jäsenille – jotka eivät ole suojetyön piirissä. Vuorot osoitetaan, mutta myös vapaaehtoisia otetaan vastaan. Mikäli työkaverisi on Superilainen ja haluaa myös mukaan lakkovartioon voit ohjata häntä olemaan yhteydessä Karin Jenseniin.

Ensimmäinen lakkovartiointi alkaa perjantaina 1.4.2022 klo 6.45. Lakkovartiointia tehdään kahdessa vuorossa: aamulla 6.45-8.20 ja päivällä 13.30-15.10.

• Ketään ei estetä menemästä työpaikalle.
  • Tehtävänä on seistä työpaikan edustalla varusteena Tehy-liivit ja lakkovahtitunnus.
  • Lakkovahdit kertovat ohikulkijoille (potilaat, muu henkilökunta, omaiset, muut järjestöt) meneillään olevasta työtaistelusta ja työtaistelun tarkoituksesta (kts. tämän viestin loppu)
  • Katso tarkemmat ohjeet TYÖTAISTELU 2022 -sivulta

Tavoitteet tiiviisti:

1. Palkat ja työolot kuntoon

Kärkitavoitteemme neuvotteluissa on alan veto- ja pitovoiman turvaavat palkankorotukset. Lisäksi tavoittelemme lukuisia parannuksia työehtoihin, joilla parannetaan tehyläisten työoloja ja palkkausta.

1. Sote-alan pelastusohjelma

Hoitajajärjestöt Tehy ja Super esittävät sote-alalle viiden vuoden pelastusohjelmaa, jolla peruspalkkatasoa nostettaisiin 3,6 % vuosittain normaalien sopimuskorotusten lisäksi. Vaadimme, että Suomen hallitus sitoutuu tähän, jotta hoitoalan veto- ja pitovoima voidaan turvata.

Ammattiosaston puheenjohtaja Marianne Bruce-Suomela on henkilökohtaisesti yhteydessä perjantaina lakkovartiossa aloittaviin ammattiosaston jäseniin.

Tarkista oma vuorosi https://ao134.tehy.fi/jasenhuone/tyotaistelu-2022/ sivustolta. Mahdollisessa sairastapauksessa ole yhteydessä lakkovartiointipäällikkö Karin Jenseniin.

MIELENILMAUS: BUSSIKULJETUS PORVOOSTA

Aika: Perjantaina 1.4. klo 7.30
Kokoontumispaikka: Tukholmankatu 2, Scandic Meilahden parkkipaikka

Kulkue lähtee klo 8.00 kohti Meilahden kampusta ja palaa takaisin lähtöpisteeseen. Kokoontumispaikalla on jaossa rajallinen määrä mielenilmauskylttejä, joten voit tuoda mukanasi oman kylttisi. Kokoontumispaikalla on jaossa myös Tehy-ilmapalloja.

Ao 134 järjestää bussikuljetuksen 50:lle jäsenelleen. Bussi lähtee Sairaalalta klo 6.30 ja koukkaa linja-autoasemalta klo 6.40 laituri 6 kautta. Paluu Helsingistä klo 10. Olethan ajoissa paikalla!

Sitovat ilmoittautumiset ammattiosaston sivujen kautta. https://ao134.tehy.fi/tapahtumat/

Muista, että olemme Meidän kaikkien asialla.

Seuraa aktiivisesti ammattiosastosi kotisivua ja etenkin TYÖTAISTELU 2022 sivustoa. https://ao134.tehy.fi/jasenhuone/tyotaistelu-2022/ Sivustoa päivitetään jatkuvasti.

terv. Ao 134 Hallitus