Jäsentiedote: VUORONVAIHTO- JA YLITYÖKIELTO ON EDELLEEN VOIMASSA

3.5.2022

Jäsentiedote: VUORONVAIHTO- JA YLITYÖKIELTO ON EDELLEEN VOIMASSA

Ao-hallituksen tietoon on tullut useita tapauksia Porvoosta, joissa työntekijät ovat venyneet toiminnan turvaamiseksi Porvoon Sairaalassa. Haluamme muistuttaa, että on työnantajan tehtävä miettiä ratkaisut silloin, kun vuoroon ei löydy tekijää. Sinulla ei myöskään ole velvollisuutta olla työnantajan tavoitettavissa vapaa-aikanasi.

Muistathan, että Tehyn julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto on tiukka:

• Tehyläiset työskentelevät vahvistetun työvuorolistan mukaisissa vuoroissa. Suosittelemme, että tehyläiset ottavat kuvan työvuorolistasta heti, kun se on vahvistettu.
  • Jos työnantaja ilmoittaa muuttavansa tehyläisen työvuorolistaa perustellusta syystä ja antaa kirjallisen määräyksen uuteen työvuoroon, jäsenen tulee ilmoittaa, että on Tehyn asettamassa ylityö- ja vuoronvaihtokiellossa ja tulee työvuoroon vahvistetun työvuorolistan mukaisesti. Eikä siis noudata työnantajan määräystä työvuoromuutoksesta.
  • Yksittäiselle Tehyn jäsenelle ei voi tulla sanktioita osallistumisesta Tehyn asettamaan lailliseen työtaistelutoimenpiteeseen.
  • Mikäli työnantaja kutsuu työntekijän kuulemistilaisuuteen, uhkailee varoituksella tai muulla sanktiolla, jäsen pyytää luottamusmiehen mukaan kuulemiseen ja luottamusmies ottaa yhteyttä Tehyyn.
  • Työntekijöitä ei saa painostaa luopumaan ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta ja eroamaan liitosta. Räikeimmillään painostamisessa voi olla kyse jopa rikoksesta (rikoslaki 47 luku 3 §, työsyrjintä tai työturvallisuuslaki 28 §, häirintä). Tällaisissa tapauksissa tulee aina ottaa yhteyttä työpaikan luottamusmieheen.

Mikäli kohtaat minkäänlaista painostusta, ole yhteydessä luottamusmiehiin:

PLM Carola Ekroth, carola.ekroth@hus.fi, 050 402 8116

LM Heidi Puustinen, heidi.puustinen@hus.fi, 040 626 3704

Vaikka tilanne tällä hetkellä tuntuukin etenevän hitaasti, on riviemme nyt pysyttävä yhtenäisinä. Tämä ei ole sprintti vaan marathon ja vaatii meiltä nyt yhteistä sitoutumista ja taisteluhenkeä. Työtaistelun tulee näkyä arjessa: Mitä jos meitä ei olisi?

terv. Ao 134 Hallitus