Puheenjohtajan joulutervehdys

20.12.2022

Hyvät Tehyn ao 134 jäsenet

Vuosi 2022 on lopuillaan ja on todettava, että mennyt vuosi on ollut monellakin tapaa voimavaroja kuluttava meille kaikille. Hoitajapulan tunnustaa nyt kaikki. Osastot ja päivystys ovat kärsineet ruuhkista, HUS-organisaatiomuutokset ovat huolettaneet ja olipa Porvoon sairaalan päivystyskin uhattuna tänä vuonna.

Suuri ponnistus meille oli Tehyn ja Superin yhteinen työtaistelu, jolla pyrittiin korjaamaan meidän palkkoja ja työehtoja. Tulosta saimme.  Kiitos teille kaikille, jotka autoitte ja olitte mukana ponnisteluissa. Helppoa se ei ollut. Jo ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon osallistuminen tuotti isoja haasteita osalle jäsenillemme. Kyse oli toimeentulosta. Tämä osaltaan kertoi karua tarinaa siitä, miten huono meidän palkkamme on. Emme pärjää ilman ylitöitä! Saavutettu tulos on alku; palkkakuopasta emme ole vielä nousseet, mutta olemme matkalla ylöspäin.

Meillä hoitajapula on ja näkyy jokapäiväisessä toiminnassamme. Vuodeosastojen paikkoja on supistettu ja hetkellisesti on jokin yksikkö ollut suljettuna. On ruuhkaa ja ylikuormitusta. Hoitohenkilökunta on joustanut, vaihtanut vuoroja ja tehnyt ylitöitä. On työvuoroja, joissa jouduttu selviytymään vajaamiehityksellä. Vuoden aikana on julkaistu työvuoroluetteloita, jotka ovat olleet julkaisuvaiheessa vajaita. Työ- ja vapaa-aika ovat hämärtyneet työpaikalta virtanaan tulleiden viestitysten kautta; voitko tehdä huomenna työvuoron/voitko vaihtaa vuoron/pystytkö tulemaan tänään aikaisemmin töihin. Kyselyissä kuormitusta koetaan ja lähtöprosenttimme on korkea moneen muuhun HUS:in sairaalaan verrattuna.

Ammattiosastona olemme tuoneet epäkohtia esille. Olemme ottaneet esiin neuvotteluissa, tuoneet parannusehdotuksia esille työryhmissä, johtoryhmissä, yhteistyötoimikunnissa sekä Tehy HUS:in hallituksessa. Tuloksia olemme saavuttaneet perusmitoituksen vahvistamiseen. Sairaalamme isoihin yksiköihin on tullut hoitajavakansseja lisää. Kaikkiin avoimiin vakansseihin ei olla saatu hoitajia ja hoitajapula näkyy. Hoitajien lisääntyneen kuormituksen helpottamiseksi on oheispalveluita laajennettu, mutta lisää keinoja täytyy löytyä. Ammattiosastonne jatkaa työskentelyä asian puolesta. Kaikki ideat ja ehdotukset, jotka vapauttavat hoitohenkilökunnan työtä potilastyöhön, ovat tervetulleita ja viemme niitä eteenpäin.

Ns. kesälisästä Tehynä kävimme myös tänä vuonna ensin HUS-tasoiset neuvottelut. Näissä HUS katsoi, että tälle ei ole tarvetta. Jatkoimme asian tuomista esille, hoitohenkilökunnan paineen ja kuormituksen lisääntymisestä kesän aikana. Työnantaja päätti myöntää Nopsa-palkkioita pääsääntöisesti isojen, 24/7 toimivien yksiköiden hoitajille. Päätös oli pettymys, palkkion olisi ansainnut myös moni muu.

Olemme edelleen peräänkuuluttaneet ruuhkatilanteisiin kestäviä ratkaisuja ja miten toimitaan, kun hoitajia ei ole riittävästi. Ratkaisut täytyy olla hyvin mietittyjä ja sellaisia, ettei kuormaa lisätä tai siirretä toiseen yksikköön, jossa sitten ollaan ongelmissa. Olemme edelleen esittäneet huolen työhyvinvoinnista ja henkilöstön jaksamisesta, selviytymisestä töissä sekä stressitilanteiden lisääntymisestä. Sinun ammattiosastosi on ahkera, asioita eteenpäin vievä.

Ao 134 on omalta osaltaan myös pyrkinyt tuomaan arkeen pientä iloa ja kevennystä. Kun koronarajoitukset antoivat myöten, niin järjestimme isot juhlat keväällä Wanhalla WPK talolla “Brankkiksella” ja konsertin Taidetehtaalla Suvi Teräsniskan merkeissä. Osallistujia oli paljon ja porukka viihtyi.

Olemme saaneet teiltä hyvin yhteydenottoja. Teidän viestit, kysymykset ja kertomukset käytännöstä ovat tärkeitä. Otamme selvää, selvittelemme eteenpäin, viemme neuvotteluihin. Kentän ääni on tärkeä: Kiitos, että saamme viestejä. Lähettäkää jatkossakin. Luottamusmiehiin ja ammattiosastoon on paras tapa ottaa yhteys sähköpostitse carola.ekroth@hus.fi ja heidi.puustinen@hus.fi tai ao134@tehy.net.

Omalta osaltani kiitän kaikista näistä vuosista ao 134 hallitusta, luottamusmiehiä ja yhdysjäseniä ja ao 134 jäseniä. Työtä yhteisen asian puolesta on tehty niin vapaa-aikoina kuin töissä. Teidän murheet ja huolet ovat tulleet tutuiksi ja jokaisen asia on ollut minulle tärkeä.

Nyt uuden aika. On aika sukupolven vaihdoksen. 1.1 2023 aloittaa uusi ammattiosasto 134 puheenjohtaja Hanni Harjula. Toivotan uudelle puheenjohtaja Hannille voimia, menestystä ja tsemppiä tulevaan.

Toivotan teille kaikille hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2023.

Terveisin

Ao 134 pj Marianne Bruce-Suomela