Ammattiosaston kesäterveiset

27.5.2024

Hyvät Tehyn Porvoon Sairaalan ammattiosaston jäsenet

”Bättre än befarat” totesin Yle Östnylandille kun uusi palveluverkkouudistus vahvistui toukokuussa yhtymähallinnossa. Varmaksihan en tätä voi tietää, vain aika näyttää. Niin kutsutun ”profiilin terävöittämisen” muutokset koskettavat erityisesti leikkausosaston nykymallista toimintaa, mutta pelko oli jopa päivystyksen menettämisestä. Isoimmat muutokset osuivat Lohjalle. Muutoksista suurimmasta – synnytysten menettämisestä – me olemme jo selvinneet.

Porvoon sairaalan profiilin muutokset tapahtuvat vuoden 2027 alusta. Tähän on pitkä matka ja paljon suunnittelutyötä tehtävänä. Ammattiosaston hallitus ja luottamusmiehet seuraavat tilannetta edunvalvonnan näkökulmasta. Muistakaa tuoda tietoomme huolenne ja huomionne.

Alkuvuodesta paikallinen sopimus hälytysrahasta päättyi ja nykyinen hälytysraha 120€ on työnantajan päätös. Olemme käyneet aktiivista keskustelua teidän jäsenten kanssa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat hälytysrahan kokoon. En voisi enempää painottaa sitä, ettei työnantajalla ole mitään tarvetta palata neuvottelupöytään, jos tekijöitä löytyy tällä alhaisemmalla hälytysrahalla. Tehy HUS voi neuvotella jäsentensä puolesta, mutta jäsenet itse määrittävät oman työnsä ja vapaa-aikansa hinnan. Selvää on, että tässä taloudessa paine ylimääräisen tekoon on kova, eikä siitä saa kollegoitaan arvostella.

SOTE-sopimuksen sopimusratkaisuun kuuluva palkkaliiteuudistus etenee ja on mietityttänyt palkkanauhoissa. Uusien palkkaliitteiden myötä palkkauksessa huomioidaan paremmin erilaiset roolit ja vastuut. Kokonaan uusia palkkaryhmiä ovat esimerkiksi vaativat asiantuntijatehtävät ja vaativat ammattitehtävät. Mikään ei kuitenkaan ole aivan yksiselitteistä ja näkemyseroja neuvottelijoiden ja työnantajan välillä riittää. Henkilöstön sijoittumisesta uusiin palkkaliitteisiin tullaan käymään keskustelua pitkään. Pyydän kärsivällisyyttänne. Tehy HUS tiedottaa neuvottelujen edetessä. Liiteuudistuksen kanssa käsikädessä kulkee neuvottelut kesäkuun järjestelyvaraerän kohdentamisesta. Samoin tästä tiedotetaan neuvottelujen edetessä niin työnantajan kuin liitonkin toimesta.

Palatakseni SOTE-jargonista maanpinnalle: Kuluneena keväänä on ammattiosasto järjestänyt jäsenilleen erilaisia pienempiä aktiviteetteja, mm. joogaa, jousiammuntaa ja kesäkukkakurssia. Syksylle olemme allakoineet kaksi isompaa hanketta. Syyskuussa lähdemme lauantaina 28.9. Kotkan teatteriin katsomaan Big Fish -musikaalia ja joulukuussa lauantaina 7.12. Tallinnaan joulutorille. Kirjaa nämä kalenteriisi ja seuraa ammattiosaston viestintää. Kumpaankin reissuun mahtuu mukaan 50 henkeä ja omavastuu on neuvoteltu huokeaksi. Tästä lisää tuonnempana.

Kaipaamme jatkuvasti lisää ideoita siitä, mitä voisimme jatkossa tehdä. Samoin ammattiosasto kaipaa aina lisää uusia toimijoita. Aktiivinen voit olla, vaikket olisikaan hallituksessa. Älä arastele tulla juttelemaan ajatuksistasi.

Kiitän koko hallitusväen puolesta teitä jäseniä kuluneesta keväästä ja toivotan kaikille rentouttavaa kesälomaa, oli se ihan kohta tai vasta tuloillaan.

pj Hanni Harjula

Tehyn Porvoon sairaalan ammattiosaston hallitus